איך להמשיך לראות את הקתדרלה שבאופק וליהנות מהדרך/ אורית לפק וקרן שיר

שלושה בנאים חצבו בסלעים. עבר שם סקרן אחד ושאל את אחד הבנאים: "מה אתה עושה"?.

ענה לו זה: " אני חוצב לבנים, וכי אינך רואה?".

"ואתה?", הוא שאל את השני.

"אני מסתת אבנים כדי לבנות מהם קירות"

"ומה איתך?", שאל את השלישי.

  "אני? אני בונה קתדרלה!"

 צמד המילים "פסיכולוגיה חיובית" ו"חשיבה חיובית" הפך לקונספט פופולארי בזמן האחרון, אך מהי המשמעות המעשית של מונחים אלה? עולם הניהול בימינו מצריך להתרגל לקצב חדש ומהיר: גמישות בתהליכי קבלת החלטות, עבודה מול מגוון אנשים תוך יצירת קשרים חדשים, ומאמץ תמידי להשתנות ולהישאר רלוונטיים. התנועה הסוחפת בקצב זה מעוררת תהייה באשר ליכולתם של מנהלים להיות פורצי דרך, להשפיע ולהוביל את האנשים והארגונים למקום טוב יותר. בכתיבתנו אנו מציעות פרשנות ותרגום של עקרונות בסיסיים בעולם הפסיכולוגיה החיובית לכדי כלים פרקטיים, העשויים לסייע למנהלים בהתמודדות עם עולם הניהול החדש:

  • אמונה ומחשבה יוצרות מציאות

"שים לב למחשבותיך; הן הופכות למילותיך. שים לב למילותיך; הן הופכות למעשיך. שים לב ושפוט את מעשיך; מעשים הופכים להרגלים. היה מודע להרגליך; הם הופכים לערכים שלך. הבן וקבל את הערכים שלך; הם הופכים לגורלך" (בודהה, גאנדי).

הכוונה בציטוט זה הינה לכוון עצמנו להרגלים והתנהגויות מקדמות. כאשר אנו מתמקדים במחשבות חיוביות, אופטימיות ומאפשרות במקום אמירות שליליות כמו "אין סיכוי", ו- "חבל ש…", לרוב נאמין ונרגיש שאנו באמת מסוגלים ותחושות אלה יחלחלו כמסרים בונים לסביבה שלנו. בדומה לכך, אם נתרגם ציטוט זה לתרבות ועשייה ארגונית, הכוונה היא שנדע להמשיך תמיד קדימה, להתבונן על טעויות מנקודת מבט של ניתוח ולמידה ותוך אמונה ביכולתנו לשפר. מנהל המאמין בעובד, עובדים המאמינים בעצמם וארגון המאמין בעצמו, יבססו תרבות ארגונית חיובית, הבוחרת להשתמש בשפה מקדמת ובשיח בין עובדים למנהלים, תוך התמקדות במה כן ניתן לעשות, זיהו נקודות החוזק שלנו והבחנה בין מה אנחנו אוהבים לעשות והדרך שבה אנחנו אוהבים לבצע.

על אף הנטייה הטבעית שלנו להתעודד ולשדר אמירות כגון: "יהיה בסדר", בפועל, חבוי בכך אלמנט של חוסר יכולת או רצון להתמודד עם המציאות ולעיתים זהו ניסיון לברוח מהמציאות. לכן, לא מספיק להאמין ב- "יהיה בסדר" אלא זהו המקום להתמקד, באמצעות ניכוס של כלים להתמודדות עם מצבים שונים והיכולת לכוון את עצמנו ואת צוותי העבודה ללמוד מאי הצלחות בראיה מקדמת פעולה. כיצד? תחילה נייצר מנגנון קבוע לניתוח אירועים שונים של הצלחה/ כישלון/ טעות ובמקביל, נבנה סביבת עבודה המאפשרת דיון פתוח על מה עבד ומה לא בסיטואציות שונות ונחתור לחיפוש ה"שורש" שהוביל לכשל/ הצלחה. בניתוח זה נתייחס להיבטים שונים: הסביבה הארגונית, האנשים, הלקוחות וכו'. שיח פתוח וענייני מוביל להתמקדות בפעולות ומייצר אנרגיה מתחדשת של עשייה.

  • לחזק את החוזקות

העיקרון של "אמונה ומחשבה יוצרות מציאות" מאלץ אותנו להסתכל תמיד קדימה ולהתמקד בחזקות שלנו, הן כיחידים והן כארגון. אך מה עלינו לעשות כאשר לא ברור לנו מהן החזקות שלנו? נסו לחשוב במה אתם מוכשרים, מה עושה לכם טוב, מה נותן לכם אנרגיה ומעודד אתכם? האם מיציתם את כל התפקידים, תחומי האחריות והנושאים המעוררים בכם עניין ומאפשרים לכם להצליח? אם זיהיתם במהרה מהן החזקות שלכם, השתמשו במעלות אלה וחזקו אותן. כך תצליחו יותר, תעוררו השראה באחרים ותהינו מהדרך. אם התלבטתם בתשובה, אולי הגיע הזמן  ללמוד דברים חדשים וללמוד על עצמכם דברים חדשים?

בדומה לכך, חשיבה דומה ניתן להפעיל בארגון ובצוותי העבודה שאתם מנהלים. לכל עובד יש תחומים בהם הוא "חזק", לרב תחומים אלה תואמים את התפקיד אותו ממלאים, אבל לעיתים תהליך חשיבה זה מאפשר לגלות תחומים אחרים העשויים לסייע בהתמודדות עם אתגרים וצמיחה של רעיונות חדשים.

  • לאתר את הערך בסיטואציה מאתגרת

לעיתים, קשה מאוד להבחין, לאתר ולהעריך נכון את היתרונות ונקודות החוזק שלנו. במצבים מסוג זה, אפשר להיצמד למשפט חמוד : "fake it till you make it". משמע, לפעמים כשאנחנו ממציאים משהו טוב, גם אם קשה לנו לראות אותו, הוא נטמע בתודעתנו ובתודעת הסביבה ובעצם מקבל משמעות אמתית, מעין אמונה המגשימה עצמה. למשל, הלך הרוח של מנהל שלא מחבב עמית או עובד שלו בוודאי ישפיע על אופן ההתנהגות של המנהל כלפי אותו אדם. אך אם המנהל יגדיר לעצמו לזהות יתרונות בעובד מסוים בצוות, כנראה שהוא באמת יצליח בכך, שהרי אמרנו שלכל אחד יש חוזקות. נסו לראות גם בסיטואציות מאתגרות את הערך. לעיתים, פתרונות יצירתיים בדמות תפקיד, מבנה ארגוני, תהליך ומוצר חדשים נולדים מתוך הקושי. זיהוי הערך החבוי בסיטואציה יוביל לרוב לאיתור פתרון, התקדמות לקראת מימוש החזון או מציאת חזון חדש.

  • להציב מטרות ברורות, כאלה שאנחנו יכולים לראות בעיני רוחנו בדיוק כיצד הן מתממשות

איך הופכים חלום ושאיפות למציאות? ככל שהחלום יהיה ברור ומוחשי יותר כך יהיה אפשרי ליישמו, גם אם לא יהיה ברור לנו בכל רגע נתון שאנו מיישמים את החלום הגדול שלנו. אחת השיטות לכך פשוטה יחסית אך מצריכה סבלנות והיא פירוק ה"חלום" באופק הרחוק לרצף של מטרות קטנות ויעדים ברי השגה בטווח הקצר. בעולם הניהול, היכולת להתבונן קדימה ולהגדיר לעצמנו חזון, מסייעים בהגדרת השאיפות הניהוליות, הן ברמת הארגון והן ברמת היחיד. על בסיס כך, יש לבנות את הדרך באמצעות פירוק החזון למשימות יום- יומיות, ייתכן אף סיזיפיות הנדרשות בכדי לממש את החלום. כלי זה מאפשר לנו יכולת להתבונן אל עבר האופק ובו זמנית, להיות נוכחים בהווה שהוא ה"כאן ועכשיו". נחלוק עמכם סוד:  יכולת זו הינה אחד המפתחות המשמעותיים להצלחתנו כיועצות ארגוניות המלוות ארגונים ועבורכם כעובדים ומנהלים.

ה- "תכלית" שלנו בעבודה ובחיים, היא גורם המוטיבציה העיקרי. כשאנו מחוברים לעצמנו, מבינים מה דוחף אותנו קדימה, מה מניע אותנו, מה גורם לנו להרגיש טוב עם עצמנו, אנחנו יודעים גם כיצד לממש את ה"דבר" הזה, להעצים אותו ולגרום לנו ולסביבתנו להרגיש מעולה. כשאנו מתבוננים פנימה על עצמנו והחוצה- בארגון- ומוצאים (גם אם לפעמים בכוח) מה ניתן להעריך, מה מקדם אותנו בכל מצב, אנחנו משפיעים גם על סביבתנו המתחילה לעשות את אותו הדבר בדיוק. סביבת עבודה שמקדמת ומוצאת פתרונות יצירתיים לבעיות ואתגרים, היא סביבה מאתגרת וצומחת. תאמינו לנו, זה מדבק!

ולסיום, טיפ קטן ומוכר לחיים: שיטת "1-3-5", לחיים מאושרים יותר לנו ולסביבתנו:

  • 5 דקות הרגעות- קחו לכם 5 דק ביום, ברציפות, ללא טלפון, מיילים, או כל היסח אחר ופשוט תחוו את הרגע.
  • רשמו 3 דברים טובים שקרו לכם היום- בטוחות שתמצאו יותר אך התמקדו בשלושה המשמעותיים
  • ומעשה אחד טוב לאחר- נתינה היא המתנה הגדולה ביותר לעצמינו, אז עשו טוב לחבר/עמית/קרוב/זר.

כותבות הפוסט הן:

אורית לפק, יועצת ארגונית בכירה בסנסקום בתחום ניהול קשרי לקוחות המתמחה בליווי ארגונים בחשיבה אסטרטגית והובלה לשינוי, ליווי בתהליכי מכרזים- בעיקר למיקור חוץ בתחום השירות, ליווי בשיפור מיומנויות, ניהול, בנייה והטמעה של תהליכי עבודה. בעלת ניסיון של 15 שנים בניהול  וכ- 8 שנים בתחום הייעוץ.

קרן שיר, יועצת ארגונית בכירה ומובילת SenseSchool – בית הלמידה של סנסקום.
מתמחה בתחום ניהול חווית הלקוח, הובלת שינויים ארגוניים תוך עבודה בממשק עם רבדי ההיררכיה הארגונית, הטמעת מתודולוגיות ושיטות ניהול מתקדמות, שיפור ביצועים עסקיים ופיתוח והנחייה של סדנאות ותהליכי פיתוח מנהלים מזה למעלה מ-20 שנה.

מעוניינים לשמוע עוד? צרו קשר