רונאלדו ומסי עולים לענן/ רועי חזן

סטיב ג'ובס פעם אמר: "יצירתיות היא רק לחבר דברים"

ליונל מסי (ליאו מסי), נחשב לשחקן הכדורגל הטוב ביותר בעולם כיום, ואולי אי פעם. השחקן נמוך הקומה (1.69 מטר) הוא הכוכב הבלתי מעורער של ברצלונה וקפטן נבחרת ארגנטינה ומציג עליונות בכל המרכיבים ההתקפיים של הכדורגל: שליטה מדהימה בכדור, בשינויי כיוון ומהירות, יכולת מסירה מעולה וחוש הבקעה יוצא דופן. כאנליסט וחובב מושבע של כדורגל, לא יכולתי שלא להשתעשע בשאלות האם ניתן לשלב את הגולים של מסי על דשבורד Power BI? האם ניתן לבצע השוואה בינו לבין השחקן שלדעת רבים נחשב הגדול בכל הזמנים: כריסטיאנו רונאלדו? וחשוב מכך: מי השחקן היותר גדול במגרש?

בתקופה האחרונה אנו עדים לתופעה חדשה בכדורגל העולמי הכוללת סטטיסטיקות מתקדמות, מכשירי GPS המודדים כל תנועה של שחקנים וניתוחים שונים ומגוונים.  לא מזמן נתקלתי בכלי מדהים לבניית דשבורדים מבית מייקרוסופט: Power BI. כלי זה דומה לאקסל אבל הרבה יותר סקסי. הרעיון הוא לייבא נתונים ע"י קובץ אקסל, SQL או כל מקור נתונים אחר, כאשר לאחר בניית הדשבורד ה-DATA עולה לענן מאובטח של מיקרוסופט, מה שמאפשר להיכנס לדשבורד מכל מחשב עם דפדפן וגישה לאינטרנט. יתרון משמעותי נוסף ל-Power BI בהשוואה לאקסל הינו נפח הנתונים. אם באקסל קובץ של 15MB יתחיל לקרטע, ב-Power BI גם קובץ של 100MB ירוץ ללא שום בעיה ולא יתפוס מקום באחסון המחשב.

ובחזרה למסי ורונאלדו, מהסתכלות על הדשבורד ניתן לראות שני שחקנים ששברו כל שיא אפשרי בכיבוש שערים, מסי עם רגל שמאל קטלנית – 61.6% מהשערים שלו נכבשו ברגל שמאל, ואילו רונאלדו כבש רק 38.6% ברגל החזקה שלו (רגל ימין), הוא גם כובש באחוזים גבוהים יחסית בנגיחות, פנדלים, בעיטות חופשיות ואפילו רגל שמאל. כשמדברים על שחקנים גדולים מושג בלתי נפרד הינו "ווינר": להיות בזמן הנכון במקום הנכון. בתרשים 1 ניתן לזהות שרונאלדו הוא שחקן של "רגעים גדולים" וההוכחה לכך היא כי הדקה בה הוא הכי אוהב לכבוש היא הדקה ה-90, לאחר מכן זו הדקה ה-45 (הדקה האחרונה של המחצית הראשונה):

תרשים (1)

גימיק נוסף ונחמד מאוד המוצג בתרשים 2 הינו האקווריום. השתמשתי בו לתצוגה מעט שונה של הקבוצות נגדם שיחקו שני השחקנים. כל דג מייצג קבוצה וככל שהדג גדול יותר כך נכבשו יותר שערים נגד הקבוצה. בהקשר זה ניתן לזהות כי מדובר באותה קבוצה אצל שני השחקנים, סיביליה מהליגה הספרדית שנגדה נכבשו 56 שערים ע"י שניהם:

תרשים (2)

בראייתי, הצלחתו של אנליסט נשענת על שילוב יצירתי ומאוזן בין שני בסיסים חשובים: הצגת השורה התחתונה בניתוח והאופן שבו שורה זאת מוצגת. ב-Power BI יש ויזואליזציות חדשניות וע"י בחירת מסננים נכונים ניתן להגיע למסקנות במהירות ובקלות, וגם ליהנות מהדרך.

כותב הפוסט הוא אנליסט המתמחה במתן ייעוץ בנושא מדידה ובקרה ע"י כלים חדשניים ומתקדמים, עם ניסיון של כ-17 שנים במגוון תפקידים במספר חברות מובילות במשק

רוצים לשמוע יותר ולקבל סיוע והכוונה מאתנו? מוזמנים ליצור קשר.

 

[1]קישור לדשבורד המלא המכיל 4 עמודים הכוללים התפלגות שערים לפי עונות, התפלגות סוגי שערים לפי דקת משחק וכו':

 https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiZDNmMGFmN2MtMTUxNy00NDQxLTg3YjktZDVmOGU3YjEyMWI0IiwidCI6ImUzNTFkNzNmLTE3MjQtNDM2ZC04M2Y3LTEzMjM4NjE0M2ExNSIsImMiOjl9