שוק הסלולאר – המלחמה האמתית

אם חשבתם שהמלחמה העיקרית במגזר העיסקי של שוק הסלולאר נערכת בימים אלו בין חברות התקשורת הגדולות, הותיקות והחדשות על ליבו וכספו של הארגון העיסקי – הרי טעות בידכם. המלחמה האמיתית והמרתקת מתרחשת היום בין כתלי הארגון על השליטה והניהול של מערך הסלולאר בארגון.

שירותי סלולאר בארגון תמיד נתפסו כמקור של כח רב. לא רק בגלל שמדובר בתחום סקסי שמעניין את כל העובדים מהמנכ"ל ועד אחרון העובדים, אלא גם ובעיקר עקב הקשר הקרוב והתלות שנוצרת בין האחראי על הסלולאר ובין כלל העובדים בעלי הטלפונים (בד"כ בעלי תפקידים מרכזיים וחברי הנהלה).

אין עובד שלא חפץ בקשר עם האדם היחיד בארגון שיכול לשדרג לו מכשיר ללא עלות, לספק פתרון מיידי וזול כשהילד שובר את הטלפון, כשנגמרת הסוללה או כשצריך דיבורית מתקדמת וחדשה לרכב המשפחתי.

העובדה שמכשיר הסלולאר הפך לסמל סטאטוס גרר אחריו עוד ועוד גורמים פנים ארגוניים אשר בוחשים ומתערבים בניהול הסלולאר בארגון. אך לאחרונה ניתן להבחין במגמה לפיה יותר ויותר אנשי מערכות המידע לוקחים אחריות על ניהול הסלולאר בארגון ועל מנהלי תקשורת הנדרשים לסיוע /תמיכה מאותם אנשי מערכות מידע בניהול השוטף.

לכאורה, מגמה טבעית והסיבות לכך ברורות:

• בעולם הישן חלקו טלפונים לעובדים לצרכי דיבור. בעולם החדש מספקים סמטראפונים לכל דורש.

• בעולם הישן "שירותי גלישה" היו חסומים לשימוש. בעולם החדש חבילת גלשיה של 2 גיגה לכל עובד מוגדרת בארגון כצורך בסיסי.

• בעולם הישן התקלה המרכזית היתה סוללה שמתרוקנת מהר. בעולם החדש התקלה המרכזית היא בעיה בסנכרון לשרת הארגוני.

• בעולם הישן אבטחת מידע בסלולאר היה מאמר עתידני ונושא לדבר עליו בעיקר בכנסים. בעולם החדש אנשי אבטחת המידע נדרשים להגדרה ויישום של מדיניות מערכתית ברורה .

• בעולם הישן ניהול הסלולאר בארגון הוטל על כח אדם קיים, בעולם החדש MDM

(MOBILE DEVICE MANAGEMENT) הוא תחום מתפתח המציע כלים לארגון לנהל את העולם שלו.

לא פשוטה המלחמה המתרחשת בהרבה מהארגונים בארץ בה מבקשים אנשי ה- IT לצבור כח ולקחת אחריות על הסלולאר בארגון.

אני סבור שהצדק איתם. בעולם מתפתח חייבים לזרום עם תהליכים טבעיים ולא להתנגד אליהם. התהליך הטבעי הוא שמכשיר הסלואלרי הוא כלי מרכזי במערך ציוד הקצה נייד של הארגון (סלולאר, טאבלט, PC) וככזה הוא דורש אמצעי ניהול, בקרה ושליטה הבאים מעולם המחשוב.

לצערי,חברות הסלולאר אינן יודעות או אינן ערוכות לספק כלי ניהול ושליטה על מכשירי סמטארפון ועל אפליקציות ארגוניות, כולל מענה לצרכי אבטחה והטמעה של מדיניות ארגונית. מי שיידרש לכך חייב לעבוד על פי המתודולוגיה של אנשי מערכות המידע על יתרונותיה.

אני מציע לכל ארגון שחווה מאבק מסוג זה לנהל את התהליך נכון. לנהל נכון פרושו :

למפות את היתרונות של כל צד : הצד הותיק בעל הניסיון בעריכה וניהול של חוזה ומערך סלולאר ארגוני ושל הצד בעל הפוטנציאל לניהול חדשני ומתקדם.

למפות את החסרונות של כל צד בעיקר של אנשי מערכות המידע המנוסים פחות בהתנהלות מול חברות הסלולאר והמכירים פחות את שוק : רגולציה, יכולות ספקים, צרכי המשתמשים.

ליצור העברת שרביט מסודרת ולאורך זמן על בסיס העיקרון של העברת ידע ויכולות בייחוד אלו של הצד הותיק לצד החדש.

לסיכום, לאחר עשרות של פרוייקטים שונים ומגוונים בתחום הסלולאר אני יכול לומר עם יד על הלב שהצד המקצועי בייעוץ הוא מעניין ומרתק אבל מרתק לא פחות להיות עם הארגון גם בלבטים הפנים ארגוניים- המבניים והאנושיים. כי מלחמה היא מלחמה אבל בסוף כולנו אנשים,לא?