האם הארגון שלכם מתעלם מ- 1/5 מאוכלוסיית ישראל?

צאו לרגע החוצה ותסתכלו על האנשים ההולכים ברחוב – האם אתם רואים אנשים עם מוגבלויות? מתי בפעם האחרונה שמתם לב לאנשים שאולי שונים מכם – עיוורים עם כלבי נחייה, נכים בכיסאות גלגלים, אנשים עם מוגבלות מסוימת? עדי טמיר, מנהל תיאטרון ריאליטי בסנסקום, בפוסט פוקח עיניים.

במדינת ישראל ישנם כמיליון ושש מאות (!) אנשים עם מוגבלויות כאלו ואחרות, והם מהווים כ- 22% מהאוכלוסייה (מתוך הסקר החברתי של הלמ"ס 2002-2009). כלומר, אנשים עם מוגבלויות מהווים כחמישית מהאוכלוסייה הישראלית.

מדינת ישראל החליטה להתחיל להסתכל לאנשים עם מוגבלויות בעיניים ולא להסיט את מבטה לצד השני – תהליך שאנו נמצאים בתחילתו ושיחייב את כולנו בסופו.

 למה מתכוונים במילה "נגישות"?

 כאשר מדברים על נגישות, הנטייה הטבעית היא לחשוב על הנגשה סביבתית – להנגיש את העלייה לאוטובוס, להנגיש כניסות למבנים ציבוריים, לשים שילוט ברור בכניסה לבניין. אך הנגשה לאנשים עם מוגבלויות היא מושג רחב יותר, החורג מהעולם המצומצם של הנגשה סביבתית.

 דוגמא לכך ניתן לראות במכשירי IPhone, המעמידים לרשות אנשים עם מוגבלויות אגף שלם העוסק בהנגשה באזור הגדרות המכשיר. דוגמאות נוספות ניתן לראות באמצעי הנגשה הנמצאים באתרי אינטרנט שונים, בספריות לעיוורים שם ניתן למצוא קלאסיקות ויצירות חדשות על גבי קבצי אודיו ועוד.

 הגיע הזמן להנגיש את הארגון

 בימים אלו ממש נכנסות לתוקפן תקנות הנגשת השירות. זהו מהלך רחב היקף לו יהיו מחויבים, בצורה זו או אחרת, כל הגופים המספקים שירות ומעסיקים למעלה מ- 25 עובדים.

 למידע נוסף אודות תקנות הנגשת השירות במשרד המשפטים >>

 תקנות "נגישות השירות", גובשו במשרד המשפטים על-ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מגבלות, בשיתוף פעולה רחב עם גופים מגוונים. מטרת התקנות היא התאמת השירות הניתן על ידי חברות וארגונים, לאנשים שיש להם צרכים מיוחדים.

 המהלך שהחל בימים אלו, עתיד לצבור תאוצה בשנים הקרובות ולהגיע לסיומו בנובמבר 2017, כאשר הנגשת השירות כוללת טווח רחב של פעולות, ביניהן – חברות תצטרכנה להנגיש את הטפסים שהן מוסרות ואת אתרי האינטרנט שלהן בכדי שאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית יוכלו להבין את הכתוב, במוקדי שירות פרונטאליים יהיה צורך להנגיש את השירות על ידי שילוט וסמלים ברורים, רכישת ציוד טכנולוגי שיאפשר שירות נוח ואיכותי לבעלי מוגבלויות, הדרכות לעובדים על מנת להעלות את המודעות לצרכים המיוחדים של אנשים עם מוגבלויות ועוד.

 לתקנות "נגישות השירות" יהיו השפעות בטווח הקצר והארוך. בטווח הקצר הם יאפשרו לאנשים עם מוגבלויות ליהנות מהמובן מאליו – שירות איכותי, מהיר ויעיל. בטווח הארוך אנו נמצא את עצמינו חיים בחברה מתוקנת ומכילה יותר, וכתוצאה מכך – טובה יותר.

למידע נוסף info@sensecom.co.il

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *