כמו פרפר

פרפר "סטירית הציבורת" עף לאט וצמוד לקרקע, עובדה שגורמת לו להיות טרף קל. כתמים דמויי עיניים גדולות על גבו, מרתיעים טורפים שעפים מעליו, מחפים על חסרונותיו ומחזקים אותו. האם אתם דואגים לחזק את הפרפרים שעפים נמוך בארגון שלכם?

ארגונים בנויים מאנשים, סוגים שונים של אנשים, עם יכולות שונות וצרכים מגוונים. השוני המובנה בארגון דורש ממנו להיות ורסטילי ודינאמי, גם בכל הקשור לתהליכי ההדרכה אותם הוא מעביר לעובדים.

פעמים רבות תהליכי הדרכה והטמעה נמצאים בסוף גאנט הפעילות, כאשר ההחלטה אם לקיים את ההדרכה, תלויה לעיתים בשאריות תקציב. לשמחתי, ארגונים רבים מתחילים להבין את חשיבות ההדרכה ומתן ידע וכלים למשתמשי המערכת לצורך הצלחת פרויקטים שונים. תהליכי ההדרכה וההטמעה צריכים לחזק את קהלי היעד השונים בתוך הארגון, ולהיות מותאמים ליכולותיהם, כאשר השלב הראשון בהתאמת המערכות השונות, הוא שילוב אנשי ההדרכה בתהליך תכנון המערכת.

לא אחת, בונים מערכת מדהימה, חדשנית, ידידותית ובעלת תהליכים אוטומטיים, אך כאשר מגיעים לשטח מגלים כי התאוריה שונה מהמציאות. צוות הדרכה שמכיר את השטח, את האוכלוסיות השונות וקולותיהן, ואת תהליכי העבודה והמערכות המשיקות, ידע לזהות ולחזות צמתי עבודה שיכולים להוות מכשול, ולהציף קולות שלרוב נשמעים לאחר העלייה לאוויר ומתויגים תחת הכותרות "שו"שים" (שיפורים ושינויים) או "הצעות ייעול".

"כתף אל כתף או שגר ושכח"

השלב הבא הוא התאמת ההדרכה ותהליך ההטמעה לאוכלוסיות המרכיבות את הארגון. על סקאלת ההדרכות נמצאות, בשני הקצוות, שיטות הדרכה שונות – הראשונה היא ההדרכה הקלאסית הפרונטאלית והשנייה היא לומדה ידידותית, המתאימה לעידן ה- E-learning אותה ניתן אף לשלוח בנוהל "קרא וחתום" על מנת לוודא כי הגיעה עד אחרון העובדים. אך בעוד הלומדה מתאימה יותר "לפרפרים החזקים" המסוגלים ללמוד לעוף מהר וחזק בכוחות בעצמם, ההדרכה הקלאסית מתאימה ל"פרפרים המתקשים להגביה עוף" – אוכלוסיות עם אוריינטציה טכנולוגית נמוכה החוששות משינוי. החששות עלולים לנבוע ממספר גורמים – פחד כי המערכת החדשה תוביל להתייעלות ולצמצום כוח אדם או לחילופין עומס בעבודה בשל כניסה של תהליכי עבודה נוספים אחרים. על מנת למנוע את החששות שיהפכו לחסמים בהמשך, חשוב לחזק את הפרפרים שעפים נמוך מבעוד מועד באמצעות הדגשת היתרונות של המהלך הקרוב. את ההדרכה הטכנולוגית תקדים הדרכה אנושית, שתדבר על ניהול השינוי, תצייד אותם בתוצרים קצרים וייעודיים על מנת להפחית התנגדויות בהמשך ותיצור מחויבות ושותפות להצלחת הפרויקט.

"כמו פרפר חופשי ומאושר", כך אנחנו רוצים לראות את העובדים בארגון, כאשר על מנת להבטיח זאת, חשוב לבצע מיפוי של "סוגי פרפרים" והתאמת המענה ההדרכתי הנכון לכל סוג. כך נייצר חווית למידה חיובית, נחזק את הקהלים השונים בארגון ונספק להם כלים אפקטיביים לעבודה יעילה ועצמאית על המערכת.

למידע נוסף info@sensecom.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *