מסוסיתא למרצדס- כיצד נייצר צוות מנצח

אחת ההגדרות השכיחות לצוות הינה – " קבוצה של אנשים בעלת מידה גבוהה של תלות הדדית המכוונת להשגת מטרה או להשלמת משימה" (Parker, 1990)
customcollegeessays.com/blog/english-essay-free
כל מי ששהה זמן מה בארגונים יכול לזהות שקיימים הבדלים משמעותיים בין צוותי העבודה השונים.למרות שכל הצוותים מייצגים מקבץ אחד של בני אדם להם מטרות משותפות החייבים לשתף פעולה לשם השגתן, בפועל, קיימים הבדלים רבים הן בדינאמיקה הצוותית והן בשיתוף הפעולה.

אז, כיצד נצליח לייצר את הצוות האפקטיבי ביותר?

קיבוץ אוסף של אנשים לא בהכרח מוביל ליכולת השגת מטרה משותפת; כשאנו מדברים על צוות "אפקטיבי", אנו מדברים על מידת היכולת שלו להשיג את המטרות שהוגדרו בצורה היעילה והמקצועית ביותר, תוך מתן במה למספר רב ככל הניתן של המשתתפים וניצול החוזקות שלהם, יצירת תהליך למידה ושיפור לטובת המשך פעילותו כצוות.

קיימים צוותים בהם עבודת הצוות או שיתוף הפעולה הנדרש נמוך, כגון נבחרת טניס אשר יכולה לבצע יחד תהליכים של תכנון אסטרטגי ולשתף במידע, אך בשורה התחתונה – המשחק מבוצע ותלוי בשחקן אחד. לעומת זאת בצוותים אחרים, כדוגמת קבוצת כדורסל, נדרשת עבודת צוות הדוקה במשך כל המשחק. כל אחד מן השחקנים נמצא בקשר עם כל אחד מחברי הצוות, וקיימת תלות הדדית בין חברי הצוות לטובת קידום המטרה המשותפת. בארגונים רבים קיימות יחידות שמקיימות את התנאים הבסיסיים על מנת שיהוו צוות ולא קבוצת אנשים שהתקבצו, למרות זאת, לא כל הצוותים הנם צוותים אפקטיביים. במחקרים שונים נמצאו מספר מאפיינים חיוניים על מנת להפוך צוות לצוות אפקטיבי כגון:

• הגדרת מטרות משותפות

• חלוקת תפקידים ברורה בין חברי הצוות

• תהליכי עבודה מוסדרים

אחד המרכיבים החיוניים ביותר על מנת שצוות יצליח ויהיה צוות אפקטיבי הוא קיומו של מנהל צוות, הדואג לפיתוח הצוות ולשיתוף הפעולה בין חבריו. מנהל צוות אפקטיבי הנו למעשה מוביל השינוי ובונה החזון, הקובע את פני הצוות ומניע את העובדים בכיוון שנקבע מראש, או במילים אחרות, מנהיג! מנהיגות זו הנה "מנהיגות מעצבת". זוהי מנהיגות המתבססת על בניית חזון, תחושת שליחות, גאוות יחידה. מנהיגות זו סוחפת את חברי הצוות, מלהיבה אותם ומעניקה השראה ומוטיבציה להגעה להישגים גבוהים. קיימים מספר מנגנונים המקדמים שיפור תפקוד הצוות, שעל מנהל הצוות ליצור ולשמר לטובת עבודת צוות אפקטיבית יותר. חלק מן המנגנונים הללו כוללים:

1. הגדרת יעדים ברורים ומשימות צוותיות – יצירת לכידות חברי הצוות סביב המשימות ועבודה משותפת לטובת השגת היעדים והמטרות המשותפות.

2. תקשורת פתוחה והעברת מידע – יצירת פתיחות בין חברי הצוות והמנהל והתחושה כי ניתן לדבר בצורה כנה ואמיתית, ללא "עריפת ראשים" על הבעת דעות שונות

3. הפריה הדדית ומקצועית – הנכונות לשתף האחד את השני בנושאים מקצועיים וכן העשרה בעולמות תוכן חדשים.

4. יצירת תהליכים מובנים של הפקות לקחים – למידה משותפת מהצלחות וכישלונות, ביצוע תחקירי אירוע ויישום המסקנות בצורה משותפת.

5. יצירת תחושת גאווה – יצירת גיבוש ותחושת "ביחד", הרצון והנכונות להביא את הצוות להצלחות משותפות.

אלו ההיבטים שעל המנהל להוביל על מנת לייצר פתיחות בצוות, שיתוף ונכונות להביע דעות שונות ומגוונות, אחידות וגאווה. יחד עם זאת, עלינו לזכור כי קיימים גורמים אשר עלולים להכשיל את עבודת הצוות כגון:

• קואליציות בצוות – חלוקה בצוות לתת קבוצות עפ"י קטגוריות שונות. חלוקה זו עלולה למנוע התייחסות עניינית לשאלות מקצועיות או לקידום של אדם בצוות.

• תחרות הרסנית – אמונה בקרב חברי הצוות שהצלחת אחד מהם תבוא על חשבונם. כאן עלול להתפתח דפוס של חוסר פרגון וסיוע בתוך הצוות.

• איבוד האינדיבידואליות בצוות – החשש של היחיד להביע את דעותיו, לסתור את המנהל, להציע רעיונות שונים מאלה של חבריו לצוות. לרוב מדובר על צוותים בהם המנהל אינו מייצר פתיחות, מנהל צעיר, ארגון סגור ומקובע וכדומה.

התוצאה, אנשים בצוות מפסיקים ליזום ולבלוט מחשש לעורר קינאה ותחרות מצד חברי הצוות וכן חוסר שביעות רצון מצד המנהל. אחד מתפקידי מנהל הצוות העיקריים הוא להתבונן ולהעריך את עבודת הצוות, כדי לשמר התנהגויות רצויות ולשפר את החלקים החלשים יותר בעבודה. על המנהל לשדר פתיחות כלפי החברים בצוות ולהיות ערני לגבי התנהגויות מאין אלה. אבחון הצוות יכול להיעשות הן ע"י מנהל הצוות והן במשותף יחד עם חברי הצוות. הוא יכול להיעשות ע"י צפייה בהנהגות היומיומית, ע"י שיחות צוות משותפות וע"י שיחות פרטניות. חשבו כעת על הצוותים שאתם מכירים, היכן הם נמצאים בציר שבין "עבודת צוות אפקטיבית" לבין "עבודת צוות שאינה אפקטיבית"? עבודת צוות אפקטיבית "עבודת צוות שאינה אפקטיבית"

ועכשיו – לעבודה…

בהצלחה